The issue 68 of diid offers a cultural dialogue on the relationship among the disciplines of design and art. On the one hand, the essays stimulate reflection on possibly overcoming this relationship, while investigating similarities and differences; on the other hand, they critically analyze the mutual influence that design and art have constituted in the contemporary world, in terms of interference and cross-pollination. In its complexity, the landscape is marked by a cultural context that, on a number of occasions, has historically articulated these reflections, seeking to critically grasp the most significant elements in their mutual contemporariness. The current affirmation of the new digital tools for action and production in the work of the artist and designer has ushered in new horizons and perspectives that, in this “new contemporariness”, raise the need for an updated reconnaissance of the state of the art.
Il numero 68 di diid propone un confronto culturale sul rapporto tra le discipline del design e dell’arte. I saggi, da un lato, stimolano una riflessione sul possibile superamento di questo rapporto indagando le similitudini e le differenze, dall’altro, analizzano, in modo critico, la reciproca influenza che design e arte hanno costituito, nella contemporaneità, in termini di interferenza e contaminazione. Lo scenario nella sua complessità è caratterizzato da un contesto culturale che ha più volte declinato, storicamente, queste riflessioni, cercando di cogliere, in modo critico, gli elementi più significativi nelle reciproche contemporaneità. L’attuale affermazione dei nuovi strumenti digitali di azione e di produzione dell’opera del designer e dell’artista, ha introdotto nuovi orizzonti e inedite prospettive che presentano, in questa “nuova contemporaneità”, la necessità di una aggiornata ricognizione dello stato dell’arte.
Introduzione. Contenuti di riferimento
giuseppe losco
2019-01-01
Abstract
The issue 68 of diid offers a cultural dialogue on the relationship among the disciplines of design and art. On the one hand, the essays stimulate reflection on possibly overcoming this relationship, while investigating similarities and differences; on the other hand, they critically analyze the mutual influence that design and art have constituted in the contemporary world, in terms of interference and cross-pollination. In its complexity, the landscape is marked by a cultural context that, on a number of occasions, has historically articulated these reflections, seeking to critically grasp the most significant elements in their mutual contemporariness. The current affirmation of the new digital tools for action and production in the work of the artist and designer has ushered in new horizons and perspectives that, in this “new contemporariness”, raise the need for an updated reconnaissance of the state of the art.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
DIID68_ita+intro.pdf
Open Access dal 17/03/2024
Tipologia:
Versione Editoriale
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
876.92 kB
Formato
Adobe PDF
|
876.92 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
DIID68_eng+intro.pdf
Open Access dal 17/03/2024
Tipologia:
Versione Editoriale
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
1.21 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.21 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.