The discrepancy between the legacy of the modern city, which considered streets as spaces for fast-moving car traffic, and today's imperatives, influenced by pandemic-related lifestyle changes, environmental concerns, and climate change, calls for a reevaluation of the function of streets as spaces for people's social life. This infrastructure must be rethought not only in terms of mobility, but also as a public space where collective life is organized (Capuano, 2020). At the same time, open government practices and public engagement (Lovari-Ducci, 2022)—increasingly central to innovation in public administration—along with active citizenship and the growing voice of society on the right to the city (Lefebvre, 1968; Harvey, 2013), especially in terms of quality of life, make participatory and co-design approaches essential to the public regeneration of the city (Cia, Crivello, Mela, 2020; Antonucci, Sorice, Volterrani, 2024). In this context, the case of Viale della Vittoria in the city of Jesi (AN), in the Marche region, stands out as paradigmatic. Despite its specific nature, it represents recurring processes and conditions across the national and international landscape. This 1.5-kilometer stretch of road, originally conceived in the 1920s as a wide, tree-lined urban boulevard and a symbol of the modernization of the small town, now serves as the primary connection between the urban core and the industrial area. The thoroughfare is used primarily for vehicular traffic, resulting in an environment unfavorable to the well-being of its residents. Although the prevailing urban plan continues to designate it as an urban boulevard, the Sustainable Urban Mobility Plan (SUMP) has reinterpreted it as a high-speed road. Faced with this apparent contradiction, a vigorous public discourse has emerged (Habermas, 2023; Boccia Artieri, 2012), which has prompted the municipal administration to initiate a participatory process aimed at urban regeneration and the reclamation of a space for the community's identity. A call has been launched to citizens, social actors, and stakeholders to engage in a process of reflection on the opportunities and limitations inherent in a transformation that must necessarily balance a range of needs and expectations. This paper outlines the methodology underlying the participatory and collaborative design process for the Jesi avenue, developed using the Design Inking approach (Brown, 2008). It highlights a potential approach for the redesign of a "large open space" (Rudofsky, 1981), involving citizens in all phases of the design process and cultivating community empowerment regarding new interpretations and experiences of street space. The case study further emphasizes the fundamental role of the university in formulating multidisciplinary scientific strategies and approaches that are essential for developing truly participatory processes that are as effective, feasible, and desirable as possible.
La discrepanza tra l'eredità della città moderna, che considerava le strade come spazi per il traffico automobilistico veloce, e gli imperativi odierni influenzati dai cambiamenti degli stili di vita legati alla pandemia, dalle preoccupazioni ambientali e dai cambiamenti climatici, richiede una rivalutazione della funzione delle strade come spazi per la vita sociale delle persone. È necessario ripensare questa infrastruttura, non solo in termini di mobilità, ma anche come spazio pubblico in cui si organizza la vita collettiva (Capuano, 2020). Allo stesso tempo, le pratiche di Open Government e il coinvolgimento del pubblico (Lovari, Ducci, 2022) – sempre più centrali per l'innovazione nella pubblica amministrazione – insieme alla cittadinanza attiva e alla crescente voce della società sul diritto alla città (Lefebvre, 1968; Harvey, 2013), soprattutto in termini di qualità della vita, rendono l'approccio partecipativo e di co-progettazione essenziale per la rigenerazione pubblica della città (Cia, Crivello, Mela, 2020; Antonucci, Sorice, Volterrani, 2024). In questo contesto, il caso di viale della Vittoria nella città di Jesi (AN), nelle Marche, emerge come paradigmatico. Pur essendo di natura specifica, rappresenta processi e condizioni ricorrenti nel panorama nazionale e internazionale. Questo tratto stradale di 1,5 chilometri, originariamente concepito negli anni '20 come un ampio viale urbano alberato e simbolo della modernizzazione della piccola città, ora funge da collegamento primario tra il nucleo urbano e la zona industriale. L'arteria è utilizzata prevalentemente per il transito veicolare, con conseguente creazione di un ambiente poco favorevole al benessere dei suoi abitanti. Sebbene il piano urbanistico prevalente continui a designarlo come viale urbano, il Piano Urbano della Mobilità Sostenibile (PUMS) lo ha reinterpretato come strada ad alta velocità. Di fronte a questa evidente contraddizione, è emerso un vigoroso discorso nella sfera pubblica (Habermas, 2023; Boccia Artieri, 2012), che ha spinto l'amministrazione comunale ad avviare un processo partecipativo volto alla rigenerazione urbana e alla rivendicazione di uno spazio identitario per la comunità. È stato lanciato un appello a cittadini, attori sociali e stakeholder affinché si impegnino in un processo di riflessione sulle opportunità e sui limiti insiti in una trasformazione che deve necessariamente bilanciare una gamma di esigenze e aspettative. Questo contributo delinea la metodologia alla base del processo di progettazione partecipata e collaborativa del viale di Jesi, sviluppato utilizzando l'approccio del Design Inking (Brown, 2008). Sottolinea un potenziale approccio per la riprogettazione di un "grande spazio all'aperto" (Rudofsky, 1981), che coinvolge i cittadini in tutte le fasi del processo di progettazione e coltiva l'empowerment della comunità riguardo a nuove interpretazioni ed esperienze dello spazio stradale. Il caso di studio sottolinea ulteriormente il ruolo fondamentale dell'università nella formulazione di strategie e approcci scientifici multidisciplinari e indispensabili per lo sviluppo di processi realmente partecipativi, quanto più efficaci, fattibili e auspicabili possibile.
La strada da spazio funzionale a spazio pubblico: co-progettazione di viale della Vittoria di Jesi (AN)
Guaiani, A.;Polci, V.;Simionato, L.;Soares Cortes, A.;D'Onofrio, R.
2025-01-01
Abstract
The discrepancy between the legacy of the modern city, which considered streets as spaces for fast-moving car traffic, and today's imperatives, influenced by pandemic-related lifestyle changes, environmental concerns, and climate change, calls for a reevaluation of the function of streets as spaces for people's social life. This infrastructure must be rethought not only in terms of mobility, but also as a public space where collective life is organized (Capuano, 2020). At the same time, open government practices and public engagement (Lovari-Ducci, 2022)—increasingly central to innovation in public administration—along with active citizenship and the growing voice of society on the right to the city (Lefebvre, 1968; Harvey, 2013), especially in terms of quality of life, make participatory and co-design approaches essential to the public regeneration of the city (Cia, Crivello, Mela, 2020; Antonucci, Sorice, Volterrani, 2024). In this context, the case of Viale della Vittoria in the city of Jesi (AN), in the Marche region, stands out as paradigmatic. Despite its specific nature, it represents recurring processes and conditions across the national and international landscape. This 1.5-kilometer stretch of road, originally conceived in the 1920s as a wide, tree-lined urban boulevard and a symbol of the modernization of the small town, now serves as the primary connection between the urban core and the industrial area. The thoroughfare is used primarily for vehicular traffic, resulting in an environment unfavorable to the well-being of its residents. Although the prevailing urban plan continues to designate it as an urban boulevard, the Sustainable Urban Mobility Plan (SUMP) has reinterpreted it as a high-speed road. Faced with this apparent contradiction, a vigorous public discourse has emerged (Habermas, 2023; Boccia Artieri, 2012), which has prompted the municipal administration to initiate a participatory process aimed at urban regeneration and the reclamation of a space for the community's identity. A call has been launched to citizens, social actors, and stakeholders to engage in a process of reflection on the opportunities and limitations inherent in a transformation that must necessarily balance a range of needs and expectations. This paper outlines the methodology underlying the participatory and collaborative design process for the Jesi avenue, developed using the Design Inking approach (Brown, 2008). It highlights a potential approach for the redesign of a "large open space" (Rudofsky, 1981), involving citizens in all phases of the design process and cultivating community empowerment regarding new interpretations and experiences of street space. The case study further emphasizes the fundamental role of the university in formulating multidisciplinary scientific strategies and approaches that are essential for developing truly participatory processes that are as effective, feasible, and desirable as possible.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


